Sverigedemokraterna är konsekventa: Vi säger nej till skolnedläggningar | Sverigedemokraterna i Sundsvall

Sverigedemokraterna är konsekventa: Vi säger nej till skolnedläggningar

I valet 2010 lovade Sverigedemokraterna väljarna att säga nej till samtliga skolnedläggningar. Sverigedemokraterna har också varit det enda partiet i kommunfullmäktige som konsekvent sagt nej till skolnedläggningarna under denna mandatperiod.

– Vi ser vikten av att ha små skolor, små klasser och närheten till skolan för eleverna. Vi vill att hela Sundsvalls kommun skall leva. Många barnfamiljer väljer att bosätta sig nära en skola. När skolor läggs ner och eleverna tvingas byta skolor river kommunen upp familjens trygghet vilket tvingar familjer ta ställning om de kan bo kvar eller om de måste flytta, säger Johnny Skalin.

Nu kommer ett nytt förslag att diskuteras i barn- och utbildningsnämnden om nya skolnedläggningar. Denna gång är det Granloholms skola och åter igen Gångvikens skola som är nedläggningshotade och därefter kommer med all sannolikhet fler skolor att stå på tur. Tidigast under hösten efter valet kommer de första skolnedläggningarna fattas beslut om i Sundsvalls kommunfullmäktige, vilket därmed gör frågan till en valfråga.

– Sverigedemokraterna lovar att fortsatt och även efter valet att säga nej till samtliga skolnedläggningar i Sundsvalls kommun. Vi tycker att det ger helt fel signaler att lägga ned skolor när kampen för skolresultaten och människors möjlighet att bo där de vill är mer aktuellt än någonsin, säger Johnny Skalin.

För vidare kontakt:

Johnny Skalin, gruppledare för Sverigedemokraterna i Sundsvalls kommunfullmäktige.
E-post: johnny.skalin@sverigedemokraterna.se