Bör vi införa kommunala omval? | Sverigedemokraterna i Sundsvall

Bör vi införa kommunala omval?

2007-01-05

För närvarande pågår diskussioner inom riksdagspartierna och i medierna att vi bör tillåta kommunala nyval. Syftet ska vara att kommuner ska kunna bryta dödlägen som skapas när de lokala partierna inte kan enas om ett styre. Frågan är om detta är en bra och nödvändig lösning.

Anledningen att denna diskussion kommit på tapeten just nu handlar sannolikt bland annat om att SD fick en vågmästarroll i Upplands-Bro, där SD först gav stöd åt de borgerliga att styra kommunen, men som sedan röstade på (s) budgetförslag. Den situationen är givetvis ingen önskesituation – målet efter varje val är att ett block skall skapa ett samarbete och majoritet för att styra. När då borgarna, som i fallet med Upplands-Bro styr kommunen med en röd budget, styr de alltså kommunen i praktiken med socialdemokraternas prioriteringar, inte borgarnas egna. Men då ett block väljer att inte skapa ett större samarbete än att de kan skapa ett majoritetsstyre, är frågan om man kan skylla på de partier som väljer att rösta på det förslag de tycker är bäst. I det nämna fallet valde SD att välja den socialdemokratiska budgeten då de tyckte att den bäst stämde överens med deras politik i Upplands-Bro. Båda blocken hade kunnat söka stöd hos SD, vilket hade gett ett majoritetsstyre i kommunen.

Statsvetaren Stig-Björn Lunggren säger till SVT att han är kritisk till en grundlagsförändring som tillåter nyval i kommuner där liknande situationer uppstått. Han hänvisar till att problemen handlar om de etablerade partiernas misslyckande och det är bättre att de avgår istället för att ställa till med en grundlagsförändring. Vidare säger han att partierna får i stort sett hela sina verksamheter betalda av skattebetalarna och det är absurt att de ska lägga sin kostnad på medborgarna en gång till. Man kan inte annat än att hålla med.

I Sundsvall fick SD efter valet 2006 inledningsvis en vågmästarroll, då Miljöpartiet till en början stödde den borgerliga alliansen. Länge bekymrade sig det politiska samfundet i kommunen hur de skulle lösa ”problemet” med att SD fick en vågmästarroll, tills Vänsterpartiets Habib Effati valde att bli politisk vilde och stödja Moderaterna. Det såg ett tag ut som att alliansen skulle styra tillsammans med Effati, men så bytte Miljöpartiet sida och det skapades en stabilare styre i kommunen. Man kan tycka vad man vill om Miljöpartiets byte, men nu styrs i alla fall kommunen av en större majoritet och på så vis uppstår inte problemen med att de som styr inte får stöd för sina budgetar. Miljöpartiet ses också av många som en bra partner till de röda. Det lönar sig att samarbeta. Kanske nåt att tänka på för de övriga partierna i fortsättningen, innan man börjar diskutera omval för att valresultatet inte passar dem?

E-postadressen publiceras inte.