SD Sundsvall: Polisanmäl asylbedrägerier | Sverigedemokraterna i Sundsvall

SD Sundsvall: Polisanmäl asylbedrägerier

Sverigedemokraterna har lämnat in en motion till Sundsvalls kommunfullmäktige om att partiet vill att Sundsvalls kommun ska polisanmäla alla asylsökande som får sin ålder uppskriven (till 18 år eller äldre) för brott mot bidragslagen.

Bakgrund till motionen är att Mariestads kommun beslutat att polisanmäla alla ensamkommande som fått sin ålder uppskriven av Migrationsverket. Sverigedemokraterna i Sundsvall delar Mariestads kommuns uppfattning om att man ska behandla alla lika och anmäla alla bedrägerier, så även asylbedrägerier där personer ljugit om sin ålder för att försöka tillskansa sig förmåner.

Asylsökande som ljuger om sin ålder kostar skattebetalarna stora pengar och upptar resurser som annars skulle användas till verkliga barn, skriver Sverigedemokraterna i sin motion.

Johnny Skalin, som är gruppledare för Sverigedemokraterna i Sundsvalls kommunfullmäktige, kommenterar:

– Vi Sverigedemokrater anser att det är ett bra initiativ från Mariestads kommun och vi vill att Sundsvalls kommun följer detta exempel.
– Vi ser det som en viktig markering att polisanmäla alla asylbedragare som får sin ålder uppskriven, till 18 år eller äldre, för brott mot bidragslagen.
– I en tid där både socialnämndens och barn- och utbildningsnämndens ekonomi blöder är det viktigt att skattebetalarnas pengar används på ett korrekt sätt och inte till höga kostnader för vuxna som utger sig för att vara barn.

Bilaga:
Motion: Polisanmäl asylbedrägerier